kulkutautiset

Yhdysvaltojen länsirannikon road tripillämme tie vei meidät San Franciscosta Pacific Coast Highwayn kautta upeaan Yosemiten kansallispuistoon. Käännyimme sisämaahan Morro Bayn kohdalta ajeltuamme kaksi päivää rantareittiä kohti etelää (Pacific Coast Highway osa 1 ja osa 2. Matkalla ihailimme Kalifornian uskomattoman monipuolista maisemaa, joka melkeinpä heti sisämaahan ajettaessa teki takinkääntötempun ja muuttui aiempaan verrattuna aivan erilaiseksi. Tunnit kuluivat hauskannäköisiä kumpareita katsellen ja ihmetellen pikkukaupunkien menoa ja amerikkalaisten ajoittain hyvin näkyvää patriotismia.

Ajopäivän päätteeksi saavuimme Yosemiten kansallispuiston läheisyyteen, Fish Campiin. Harvoin esittelen blogissa hotellejamme, elleivät ne syystä tai toisesta ole aivan erityisen upeita. Yosemiten majapaikkamme oli juuri sellainen, ja siitä syystä ansaitsee muutaman sanasen ja kuvankin. Yövyimme aivan kansallispuiston rajalla Fish Campin alueella Tenaya Lodgessa. Hotelli on tunnelmaltaan ihastuttava, laadukas täyden palvelun keskus. Siellä on mm. useita ravintoloita ja vieraiden vapaasti käytettävissä oleva spa- ja saunaosasto. Päärakennuksen perushotellihuoneiden sijaan me valitsimme asua mökkikylän puolella, josta on kuitenkin lyhyt kävelymatka päärakennukselle palveluiden pariin. Perusmökeissa huoneet ovat tavallista hotellihuonetta muistuttavia, eivät niinkään “mökkimäisiä”, mutta laadukkaita ja niistä löytyy takka tuomaan tunnelmaa. Ja mikä sen mukavampaa kuin astua suoraan huoneestaan kuistille vihreyden keskelle. Mökkikylän puolelta löytyy oma poreallas, joten kävimme siellä parina iltana pulikoimassa Minireissumiehen kanssa, emmekä tutustuneet ollenkaan varsinaiseen spa-alueeseen. Erityisesti aamupala oli aivan ihastuttava, mutta söimme hotellin ravintoloissa muutenkin. Vaikka päivämme kuluivatkin tiiviisti kansallispuiston puolella, nautimme Tenaya Lodgen tunnelmasta ja pienestä luksuksesta, kun sinne päivien jälkeen väsyneinä palasimme.

Vaikka hotelli itsessäänkin on varsin ilahduttava, syy matkustaa tälle seudulle oli kuitenkin Yosemiten kansallispuisto. Fish Camp, jossa Tenaya Lodge sijaitsee, on alle 5 kilometrin matkan päässä kansallispuiston porteilta. Yosemite on kuitenkin suuri kansallispuisto, pinta-alaltaan yli 3000 neliökilometriä, ja sen päänähtävyyksille, sekä Yosemiten Valleyyn että Glacier Pointille, ajaa hotellilta noin tunnin verran.

Yosemite on yksi Yhdysvaltojen kuuluisimmista kansallispuistoista, joten väkeä luonnollisesti riittää. Keskimäärin vuoden aikana puistossa käy noin 4 miljoonaa vierailijaa, mutta vuonna 2016, eli silloin kun mekin siellä kävimme, Yosemitessa vieraili ensimmäisen kerran yli 5 miljoonaa ihmistä. Me olimme siellä toukokuun alussa arkena, joten porukkaa oli siedettävästi, mutta silti paljon. Kesäviikonloppujen väkimäärää en edes halua kuvitella. Suurin osa vierailijoista suuntaa suoraan Yosemite Valleyyn, jossa kansallispuiston kuuluisimmat nähtävyydet sijaitsevat, joten vähemmän tunnetuilla kohteilla saanee olla melko rauhassa.

Me suuntasimme ensimmäisenä päivänä Yosemite Valleyn sijaan Glacier Pointille. Toukokuun alussa oli vielä lunta, mutta vain tienpenkoilla ja ympäröivissä metsissä. Tie Glacier Pointille oli avattu jo huhtikuun puolivälin jälkeen. Sen sijaan tie Tioga Passille avattiin tuona vuonna vasta toukokuun puolivälin jälkeen. Tiet avataan lumitilanteen mukaan ja matkaa suunnittelevan kannattaa ottaa tämä huomioon reittiä pohtiessa. Kätevintä meille kokonaismatkasuunnitelman kannalta olisi ollut ajaa Yosemitesta Tioga Passin kautta suoraan Death Valleyyn ja täältä Las Vegasiin, mutta onneksi emme tällaista suunnitelmaa uskaltaneet lumitilanteen epävarmuuden vuoksi tehdä, sillä pieleenhän se olisi mennyt, eikä kiertoreiteissä ole kysymys mistään parin tunnin pikkuajeluista.

Päätimme tosiaan säästää Yosemite Valleyn toiselle päivällä ja ensimmäisenä kokonaisena päivänämme kansallispuistossa ajoimme ylös Glacier Pointille. Glacier Point on kuuluisa näköalapaikka 980 metriä Yosemite Valleyn yläpuolella, 2199 metriä merenpinnasta. Paikasta avautuu upea näkymä laakson tärkeimmille nähtävyyksille, kuten Half Dome ja Yosemite Falls. Yhdysvaltojen kansallispuistot on suunniteltu hieman eri ajatuksella kuin meidän kotoiset puskamme. Accessibility on monesti kaiken a ja o. Glacier Pointillekin pääsee vaikka pyörätuolilla lyhyttä päällystettyä polkua pitkin. Puistoissa toki on vaikka useammankin päivän vieviä haastavia vaellusreittejä, mutta monet tärkeistä nähtävyyksistä on helppokulkuisten lyhyiden polkujen päässä tehden niistä saavutettavia sekä lapsiperheille, vanhuksille kuin pyörätuolilla liikkuville. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koko puisto olisi täyteen rakennettu, vaan itseasiassa 95% sen pinta-alasta on erämaa-aluetta. Suurin osa puiston 4-5 miljoonasta vuosittaisesta vierailijasta vaan vierailee hyvin pienellä alueella (Yosemite Valleyn pinta-ala 15 neliökilometriä vs. koko puiston yli 3000 neliökilometriä) ja näitä paikkoja on kehitetty hyvin ns. turistiystävällisiksi ja helpoiksi. Vähemmän kehittyneitä alueita siis niitä halajaville löytyy. Me olimme puistossa ensimmäistä kertaa ja vain kahden päivän ajan, joten tällä kertaa keskityimme mekin päänähtävyyksien kiertämiseen.

Yosemiten kansallispuisto sijaitsee Sierra Nevadan vuoriston alueella Kalifornian sisämaassa. Se on kuuluisa graniittikallioidensa ja upeiden vesiputoustensa vuoksi. Alueelta löytyy mammuttipetäjälehtoja, vallattomina virtaavia jokia, järviä, vuoria ja jäätiköitä. Kansallispuisto on perustettu vuonna 1890 ja lähes vuosisata myöhemmin, vuonna 1984, Yosemitesta tuli myös Unescon maailmanperintökohde. Alueelta löytyy noin 1300 kilometrin verran vaelluspolkuja – kuten mainittua helpoista ja lyhyistä haastaviin monen päivän vaelluksiin, ja kaikkea siltä väliltä. Yosemite on myös kiipeilijöiden mekka, kuten arvata saattaa, kun mahtavia kalliomuodostelmia katselee. Alueelta löytyy jos jonkinlaista muutakin aktiviteettia, mm. hiihtoa ja laskettelua talvisaikaan. Jos reippailu ei innosta tai ole mahdollista, on pari päivää mahdollista viettää kiertäen nähtävyyksiä autolla, sillä kuten aiemmin mainitsin, monet kuuluisimmista kohteista sijaitsevat hyvien teiden ja lyhyiden polkujen päässä. Meille tällöin 9 kuukauden ikäisen Minireissumiehen kanssa reissaaville yhdistelmä autoretkeilystä ja lyhyistä parin tunnin vaelluksista vauva kantorepussa keikkuen, oli hyvä tapa tutustua Yosemiteen.

Glacier Pointilla vietetyn hetken ja ihastuneen huokailun jälkeen teimme pienen trekin läheiselle Sentinel Domelle ja seuraavana päivänä tutustuimme Yosemite Valleyyn. Laaksossa reippailimme kuuluisalla Mist Traililla, mutta näistä kahdesta pikkuvaelluksesta sekä laaksosta lisää toisella kertaa. Maisemat kansallispuistossa ovat varsinaisten kohteiden ulkopuolellakin todella hienot ja koska etäisyydet ovat pitkät, joutuu autossa istumaan enemmän kuin vähemmän. Tämä pätee, vaikka asuisikin kansallispuiston alueen sisäpuolella (mm. Glacier Pointin ja Yosemite Valleyn välillä on noin tunnin verran ajomatkaa). Onneksi maisemia kelpaa tosiaan katsella ja mutkaisilla teillä tulikin pysähdeltyä muutamaan otteeseen matkojen varrellakin.

Oletko sinä käynyt Yosemitessa? Entä mikä on lempikansallispuistosi Yhdysvalloissa?

16 Comments

1. Mika / Lähtöportti

18/12/2017 at 23:30

Hienolta näyttää ja todellakin houkuttaisi lähteä joskus Yosemiteen! Voin hyvin kuvitella, että turistijoukot keskittyvät muutamaan päänähtävyyteen ja muuten voi olla hyvinkin hiljaista. Ilmeisesti valtaosa viihtyy Yosemitessa vain päivän-kaksi, vai onko siellä yleistä viettää pidempiä lomia? Noissa Half Domen kuvissa on aistittavissa sellaista vuorten majesteettista hiljaisuutta, mitä olen kokenut esimerkiksi Kreetan Lefká Órin juurella. Kallioiden värikin on melkein samanlainen 😀

23/12/2017 at 10:21

Ilmeisesti suurin osa on päivän pari, mekin olimme tosiaan pari päivää. Olisi hyvin voinut olla pidempäänkin, mutta toisaalta niin melkein kaikissa tuolla reissulla vierailemissamme kohteissa. Sitä vaan nälkä kasvaa syödessä ja lomia suunnitellessa, ja täytyy päästä näkemään kaikki! 😀

2. Stacy Siivonen

19/12/2017 at 12:30

Ramppasin aikoinani Yosemitessä tämän tästä ja kävin vähemmän käydyillä kohteilla, kuten Lake Eleanorilla. Ihmisiä oli silloinkin ihan sutena. Parasta oli mennä talvella, kun puisto koko ajan uhkasi sulkeutua kokonaan, silloin harva uskalsi sinne mennä. Mutta puisto oli sittenkin auki ja melkein tyhjä. Tioga Passin läpi pääsee Mono Lakelle, joka on ympäristöineen yhtä HC-kohde kuin Yosemite.
    Suosittelen Joshua Treen kansallispuistoa.

23/12/2017 at 10:22

Näyttääpä todella upealta tuo Mono Lake. Tioga Pass oli tosiaan suljettu vierailumme aikana, mutta ensi kerralla sitten. Myös Joshua Tree on vielä näkemättä. Kiitos hyvistä vinkeistä, nämä käyttöön seuraavalle reissulle!

3. Sandra / Terveiset päiväntasaajalta

19/12/2017 at 18:43

Yosemite on niin uskomattoman näköinen! 🙂 Ystäväni kävi lokakuussa ja sumuiset kuvat olivat myös todella hätkähdyttäviä! Toivottavasti joskus pääsee itsekin ihastelemaan maisemia 🙂

23/12/2017 at 10:25

Suosittelen lämpimästi, Yosemite on superhieno! 🙂

4. Joanna Sormunen

19/12/2017 at 22:29

Onpa mahtavia maisemia! Toivottavasti itse pääsen vielä jonakin päivänä niitä ihailemaan.

23/12/2017 at 10:32

Toivottavasti! 🙂

5. Anne/ Matkahetket

20/12/2017 at 15:03

Onpa hienoja kuvia! <3 Haluaisin kovasti itsekin käydä tuolla, vuoristomaisemat puhuttelevat minua kovasti. Teidän hotelli näyttää olleen todella viihtyisän oloinen, täytyy laittaa mieleen tuo. 🙂

23/12/2017 at 10:33

Hotelli oli todella mukava ja olimme kaikinpuolin tyytyväisiä. Aika tyyris kylläkin oli, tuolla Yosemiten seudulla vaihtoehtoja ei ole niin paljoa kuin mitä turistimäärien perusteella voisi kuvitella ja tämä näkyy hinnoissa.

6. Sonja | FIFTYFIFTY

20/12/2017 at 19:10

Oii, oon niin kade! Meidänkin piti päästä nyt syyskuussa Glacier Pointille ihailemaan noita samoja maisemaia. Olin ostanut etukäteen lipunkin, joka olisi vienyt meidät bussilla Valleysta Glacier Pointille ja sieltä oltaisiin patikoitu takaisin Valleeyyn. Valitettavasti Galcier Point road oli suljettu silloin maastopalojen takia. Koko ilma olikin vähän hazy ja savuinen. Myös harmitti, kun Mirror Lake oli jo kuivunut. Keväinen Yosemite olis kyllä niin upea! http://www.rantapallo.fi/fiftyfifty/2017/10/08/paivaretkeilijan-tarpit-yosemiten-upeaan-kansallispuistoon/

23/12/2017 at 10:39

Keväinen Yosemite oli upea, vesiputoukset ryöppysivät ihan hurjalla voimalla. Mutta varmasti paikka on ihana mihin vuodenaikaan tahansa ja okaisessa omat piirteensä. Harmi, ettette päässeet Glacier Pointille, se oli hieno, mutta toivottavasti tie vie teidät sinne joskus uudelleen ja silloin onnistaa. Hyvät vinkit Yosemiteen, pitkälti samanmoisen kiertelyn teimme toisena päivänä, kun kävimme laaksossa, paitsi tuo Mirror Lake jäi muistaakseni näkemättä.

7. Ne Tammelat

21/12/2017 at 14:35

Upeita paikkoja! Täytyy ehdottomasti mahduttaa tuo seuraavalla reissulla mukaan ohjelmaan. Viime kerralla kävimme Death Valleyssa, joka sekin oli huikean hieno kokemus kaikessa karuudessaan.

8. Henna

23/12/2017 at 10:46

Me taas jouduimme jättämään Death Valleyn tällä kertaa väliin, vaikka kovasti olisin sinne halunnut, mutta kun Tioga Pass oli kiinni, emmekä olisi voineet ajaa Yosemitesta sinne suorinta reittiä, olisi reitti ja aikataulut muodostuneet aivan mahdottomiksi ja päädyimme jättämään sen seuraavaan kertaan. Mutta siellä nuo onneksi odottavat 🙂

9. Kohteena maailma / Rami

25/12/2017 at 02:27

Voi jessus kun olette reissanneet hienoissa paikoissa! Tuonne Yosemiteen on tehnyt itsellä pitkään jo mieli mennä, kunhan nyt joskus pääsisi näkemään omin silmin 🙂

26/12/2017 at 21:18

Yosemite oli huikea, olisi voinut viettää enemmänkin kuin pari päivää siellä! Kalifornia on kyllä mielettömän monipuolinen reissuja ajatellen.