kulkutautiset

Kalifornian tunnetussa kansallispuistossa Yosemitessa on yhteensä noin 1300 kilometrin verran vaellusreittejä. Glacier Pointille vievän Glacier Point Roadin varrelta lähtee useita eritasoisia vaellusreittejä. Meidän valintamme Glacier Pointiin tutustumisen jälkeen oli pieni reippailu Sentinel Domelle. Samasta kohdasta toiseen suuntaan lähtee polku Taft Pointille. Molemmat reitit ovat ns. “sinne ja takaisin” -tyyppisiä reittejä ja n. 3,5 kilometrin mittaisia (paluumatka mukaan lukien). Korkeusero Sentinel Domelle reippaillessa lähtöpisteeseen verrattuna on 125 metriä, Taft Pointilla taasen 60 metriä, eli melko samassa tasossa pysytellään. Jos meillä ei olisi keikkunut kantorepussa pientä Minireissumiestä, joka alkoi jo ensimmäisen kävelyn aikana osoittamaan kyllästymisen merkkejä, olisimme varmaankin käyneet piipahtamassa myös Taft Pointilla. Onneksi Taft Pointin upeita maisemia pääsee ihailemaan Matkakuume.netin blogista. Seuraavaksi kuitenkin kuvaus siitä, miltä näytti Sentinel Domella.

Polku kalliolle on helppoa käveltävää, mutta sen verran kivenmurikoita ja puunjuuria polulla on, ettei sinne kuitenkaan ole pääsyä pyörätuolilla tai rattailla, vaikka melkoiset maastokärryt meillä onkin käytössä. Kuvausten mukaan polku Sentinel Domelle ei ole mitenkään erityinen maisemiltaan, vaan upeudet avautuvat edessä vasta määränpäässä, mutta me nautimme suunnattomasti myös metsästä, joka polkua ympäröi. Polulla ei montaa ihmistä tullut vastaan, vaan saimme fiilistellä ympäröivästä havumetsää lähes yksin.

Polku Sentinel Domelle on tosiaan helppo ja melko tasainen, mutta reitin päätteeksi on vielä kiivettävä kallion päälle. Tämä pätkä on lyhyt, mutta melko jyrkkä. Sentinel Domen huipun korkeus on 2470 metriä merenpinnasta, eli sen verran, että korkeaan ilmanalaan tottumaton jo tuntee tämän noustessaan mäkiosuuden ylös. Nopeasti olisimme kuitenkin tämänkin tarponeet ylös, mutta talven jäljiltä jäänyt lumi antoi oman haasteensa tähän ja ajoittain tuntui kuin olisi ollut Linnanmäen vekkulan portaissa, sillä pehmeä sohjo antoi jokaisella askeleella periksi. Kalliolla olikin jo huomattavasti runsaampi väenpaljous kuin polun varrella, mutta monet varmaan jäävät pidemmäksi aikaa ihailemaan maisemia kallion päälle. Näin teimme mekin, sillä edessä avautuivat mitä upeimmat näkymät.

Sentinel Domen hienous on se, että pyöreän kukkulan päältä avautuvat maisemat ympäristöön 360 asteen verran. Kallion päältä näkyvät upeasti sekä El Capitan ja Half Dome että Yosemite Falls ja Nevada Fall. Palloilimme hetken aikaa kukkulan päällä ja sitten asetuimme istumaan “kivipenkille”, josta aukesi mielestämme paikan kaikkein upein maisema. Tässä Minireissumies vietti pienen eväshetken ja täytyy sanoa, että vaikka imetystaipaleemme varrella olen monenmoisessa paikassa lastani imettänyt, niin tämä on ollut varmaankin kaikkein kaunein niistä kaikista.

Vaikka kävelymatka Sentinel Domelle ei olekaan pitkä, tuntui silti erityisen kivalta päästä vähän reippailemaan. Monet Yosemiten upeista kohteista ovat tavoitettavissa lähes suoraan parkkipaikalta, ja vaikka tämä sen osalta onkin upea asia, että paikat ovat kaikkien saavutettavissa, tuntui mukavalta kävellä pieni hetki ennen varsinaista päämäärää. Pitkiä vaelluksia emme mekään nyt herkästi kantorepussa hermostuvan vauvan kanssa tehneet, mutta nämä pienet muutaman kilometrin mittaiset piristivät ja toivat toivotun säväyksen reissuun. Levottoman mielen on myös helpompi rauhoittua nauttimaan hetkestä päämäärässä, kun auto ei ole aivan vieressä parkissa eikä tie polttele heti kulman takana.

Ennen pitkää pilvet alkoivat rullaamaan maisemamme eteen ja päätimme, että on aika kääntyä takaisin. Polku vei meidät takaisin Glacier Point Roadin varrelle. Paluumatkalla autolle tapasimme vielä uuden ystävän, peuran, joka kurkisti pensaista ja myöhemmin meistä juuri välittämättä lähti polkua pitkin omille teilleen.

Tätä mainiota vaellusreittiä voimme suositella lämpimästi pikkuretkeä ja upeita maisemia kaipaaville. Huomaathan kuitenkin, että koko Glacier Point Road on talviajan kiinni ja avataan kesäkaudella lumitilanteen mukaan, joten vaellusreitille ei pääse ympäri vuoden. Seuraavalla kerralla taidamme valloittaa myös Taft Pointin, tai ehkäpä lähteä jollekin pidemmistä reiteistä. Palattava Yosemiteen kuitenkin joskus on, sen verran nämä maisemat veivät mennessään. Seuraavana päivänä kävimme vielä ihmettelemässä Yosemite Valleyta, tästä lisää seuraavassa postauksessa, pysy linjoilla!

26 Comments

1. Elina | Vaihda vapaalle

27/12/2017 at 13:43

Tämä paikka on kyllä yksi niistä, jotka ei unohdu. Nuo lumikuvat tekee vielä paljon extraa tuohon maisemaan. Meidän tuolla käydessä toukokuussa oli ihan lumetonta.

27/12/2017 at 20:49

Lumi teki kyllä oman säväyksen maisemaan, mutta upeat ovat varmasti ilmankin. Mekin itse asiassa oltiin toukokuussa, mutta oltaisiinko oltu sitten viikko puolitoista teitä ennen? Samaan aikaanhan me tuolla suhattiin, mutta taidettiin vetää samoja kohteita himpun verran edellä. Varmasti on ehtinyt siinä ajassa sulaa, kun tuolloinkin oli toi lämpimät päivät. Onneksi teilläkin taisi olla kuitenkin vesiputouksen täynnä vettä 🙂 Iso ero syksyllä otettuihin kuviin, joita olen nähnyt, näillä meidän keväisillä.

2. Sisko

28/12/2017 at 12:51

On kyllä upeat maisemat! Vau! Varmasti ollut unohtumaton ja upea reissu. 🙂

30/12/2017 at 13:20

Sitä se kyllä oli ihan ehdottomasti! Yosemite oli yksi monista kansallispuistoista, joita reissun aikana näimme, ja muidenkin maisemat olivat aika eeppisiä. Mutta tämä on kyllä yksi niistä, joka jätti hingun takaisin ihailemaan noita jylhiä kallioita, metsiä ja putouksia!

3. Sanna Wallenius

31/12/2017 at 11:06

Ihana postaus, joka vei neljän vuoden takaisiin maisemiin! Tehtiin lasten kanssa silloin Yosemitessa pieni haikkaus, muttei tuonne. Se jäi kovasti vaivaamaan. Kiitos, että pääsin kurkistamaan kuvia ja muistin, että tuonne pitää palata. <3

06/01/2018 at 12:51

Me teimme myös sen saman, jonka te, ja sekin oli tosi hieno! Kyllä tuonne joskus täytyy vielä palata, jotta pääsee koluamaan lisää näitä ihania vaellusreittejä <3

4. Elina Marjaana Travel Blog

31/12/2017 at 19:16

Vau mitä maisemia ja kuvia! Voin vaan kuvitella, miltä tuntuu olla paikan päällä, kun kuvissakin näyttää näin upealta. Paikka on ehdottomasti omalla to do -listalla tulevaisuudessa!

06/01/2018 at 12:52

Näin se taitaa niissä kaikkein upeimmissa paikoissa mennä, ettei kameralla saa mitenkään tallennettua ympäröivän hienouden määrää 🙂

5. Heidi / Fiiliksiä & hetkiä

31/12/2017 at 21:42

Upeita kuvia! Mihin aikaan vuodesta te siis tuolla olitte?

06/01/2018 at 12:53

Kiitos! 🙂 Toukokuun alkupuolella olimme.

6. Anna-Katri / Adalmina's Adventures

01/01/2018 at 13:19

Yosemite on kyllä kaunis paikka! Piipahdin siellä yli kymmenen vuotta sitten vaihto-opiskeluaikoina ja olisi kyllä pitänyt varata sinne enemmän päiviä, jotta olisi päässyt ihastelemaan enemmän näissä kuvissa näkyviä maisemia!

06/01/2018 at 12:55

Minusta tuntui tältä lähes jokaisessa luontokohteessa tuon road tripin aikana, että olisi pitänyt varata enemmän aikaa, mutta en jälkikäteenkään osaa sanoa, minkä olisi siinä tapauksessa jättänyt pois, kun kaikki kohteet olivat niin upeita. Yosemite kyllä osoittautui yhdeksi suosikiksi, samoin kuin Olympic Peninsula Washingtonin osavaltiossa ja sillä Olympic National Park.

7. Anni | Rajatapaukset

01/01/2018 at 19:44

Voi jestas miten uskomattomat maisemat, niin kaunista! Ja kyllä, maisemat vaan paranee siitä että niiden näkemisen eteen joutuu tekemään pikkusen työtä! 🙂

8. Fiia

01/01/2018 at 20:12

Onpa kyllä ihan huikeat maisemat! Jotenkin sitä aina unohtaa, miten upeita luontokohteita USA:sta löytyisi, kun itseäni kyseinen maa ei koskaan ole suuremmin kiinnostanut matkakohteena. Pitäisi kummiskin varmaan kiinnostaa, koska kyllähän tämäkin kuulostaa ja näyttää vierailemisen arvoiselta paikalta 😀

9. Sofia / Project Forever

02/01/2018 at 11:53

Voi vitsit mitä maisemia! Meillä on suunnitelmissa Yosemite syksyn roadtripilla, mutta miten ikinä kaikista näistä paikoista pystyy valitsemaan kun aika on rajallinen? 😀

06/01/2018 at 15:12

No se onkin kysymys se… enkä osaa vastata 😀 Me vietimme Yosemitessa kaksi päivää, yhden laaksossa ja yhden tuolla Glacier Pointin suunnalla, molemmissa teimme lyhyen vaelluksen, max. 5 km, mutta ilman vauvaa matkassa mukana olisi varmaankin ollut todella hienoja pidempiäkin reittejä.

10. Mimmu

03/01/2018 at 18:57

Tää ois kyllä semmonen kohde missä haluisin itekkin joskus käydä.
    Sopivan kuulosia lenkkejä ja mitkä maisemat!!!
    Ihan huikeita!!!

06/01/2018 at 15:12

Lämpimästi suosittelen, Yosemite on todella kaunis! 🙂

11. Anne/ Matkahetket

05/01/2018 at 17:20

Voi miten hieno paikka! Ja upeita kuvia. <3 Yosemiteen on kyllä pakko päästä joskus. Luontokohteet ovat nykyään minulle paljon mieluisempia kuin kaupunkilomat. Tuolla olisi mukavaa käydä lasten kanssa.

06/01/2018 at 15:13

Samoin, vaikka kyllä niissä kaupungeissakin viihdyn, mutta luontokohteet vievät ehdottomasti voiton! <3

12. Simo Ikävalko

06/01/2018 at 02:24

Upeat maisemat! Mihin aikaan vuodesta te olitte tuolla? Me eksyttiin avokin kanssa Yosemiteen toukokuun alussa ja silloin valtaosa teistä oli vielä kiinni lumen takia. Ei sitten jaksettu kauheasti selvitellä minne pääsee ja mitä kautta niin meidän Yosemiten retki jäi paljon aiottu tyngemmäksi.

06/01/2018 at 15:14

Toukokuun alkupuolella mekin, ja tällöin Tioga Pass road oli vielä kiinni, mutta tie Glacier Pointille oli jo avattu. Tilastojen mukaan vaihtelee kovastikin vuosittain, miten lumitilanteen vuoksi päästään avaamaan ja milloin suljetaan.

13. Anna Kantele

06/01/2018 at 17:26

Tämä olisi kohde, minne mulla ei tulis mieleenkään mennä ja just siksi pitäisi!
    Todella hulppeita maisemia ja luonnossa varmasti vielä hienompia kuin kuvassa. Kivan kuuloinen retkipäivä ja vielä tuo peura sokerina pohjalla. Hatunnosto siitä, että retkeilette noin pienen lapsen kanssa!

14. Kohteena maailma / Rami

06/01/2018 at 21:05

Mahtavat maisemat tuolla ja aika lyhyt pätkä, niin sopii monenlaisille retkikunnille. Tuolla kyllä riittäisi patikoitavaa useammalle päivälle.